Sunday, January 3, 2010

Sungguh amat tertekan bila kena mulakan new year dgn keadaan yang amat tak terurus. My house internet was out. At first it was only the modem adaptor. Then papa got a new one (actually kedai punya). Then try to log in tak bole. After consulting Ocha, it got to do with the streamyx. Tried to get it fixed but get pissed off... Biasa la.... Tau2 esoknya... the wireless lak rosak. Hmm... Wat a new year to start... Sungguh tidak memberangsangkan.... But wat ever... Life goes on.....

Talking bout new year.. Biasa la... orang akan tnya apa azam baru? Hmm...perlu ke berazam? For me azam tak penah menjadi... Azam tu hanya akan ada dlm kepala otak ni 3 bulan max.. Masuk bulan ke 4... azam ke mana.... tekad kemana? Heheheh.. So tahun ni aku tak nk azam. Aku cuma nk ada listing on apa yang aku nk achieve. Tapi aku tak la bersungguh nk dpt kan nye... Sebab kalu dh bersungguh2... maknanya dh berazam...So lupa kan jer la... Heheheh

So yang pertama:
Selalunya dulu aku berazam nk kuruskan badan... This year... NAH!! Lupa kan saja.. Wahai badan ku yang bg aku ttp terbaik walaupun berlemak sana sini, ko nk kurus ke... ko nk gemuk ke, ko punya pasal.. Janji aku sihat dn aku bahagia dan aku tak nyusahkan sesapa.. OK? Deal?? DEALLLLL.... hehehe

Kedua:
Aku berhajat nk membayar segala hutang puitang aku pada semua orang. (I keep a list on those who I owe..so dont worry) InsyaAllah aku ingat sapa aku hutang. Last year aku tak berazam pun nk bayar utang. Tapi alhamdulilah aku berjaya kurang kan utang aku gak... sepanjang tahun lepas, aku dh berjaya settlekan hutang aku kepada kawan2/sedara mara aku dlm RM5k. Will try to settle all by this year... InsyaAllah... tak byk dah....

Ketiga:
Aku nk kawin...Hahahah. Bole statement camtu?? Selama ni nk ber bf pun tak de perasaan. Sekali tu terus nk kawin.. Muahaha... Someone said to me... Ko kena tau apa ko nak. Tu la masalahnya.. Aku tau apa yang aku tak nak... Apa yang aku nk?? Agak susah... Tapi tak pe... Someone said to me oso... Kita kena usaha.. Tak usaha takan dpt. Get this from someone's blog:

Kenapa perlu susah-payah jika semuanya telah pun ditakdirkan? Kenapa harus kecewa sebelum bertemu gembira? Kenapa si dia tidak datang begitu sahaja?

Hidup ini adalah untuk berusaha dan beramal, bukan untuk mempersoalkan takdir. Jangan ditanya, “kenapa perlu mencari si dia sedangkan si dia telah pun ditentukan” sebaliknya tanyalah diri sendiri “apakah usaha yang telah dicurahkan di dalam perjalanan mencari si dia.”

Oleh itu kesimpulannya, usaha tangga kejayaan... Hehehehehehhe

Ini jugak menarik perhatian aku:

Mungkin anda pernah diajukan soalan , “kenapa masih belum berumahtangga lagi?” Jawapan yang lazim diberi adalah, “Tidak ada jodoh lagi..” Mungkin selepas ini anda akan mempunyai jawapan yang lebih sesuai ..

Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah takdir Allah s.w.t. Allah s.w.t telah berfirman di dalam surah Al-Hadid ayat 22, “Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.”


Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz Ibnu Hajar mencerita bahwa seorang ulama sunni pernah berkata, “Jika Dia menghalangimu atas apa yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu; tetapi jika Dia menghalangi kerana sesuatu yang ada padaNya, maka sesungguhnya Dia memberikan rahmatNya kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya.”

Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan sahabat-handai, “kenapa masih belum berumahtangga lagi?”, jawapan yang sesuai adalah, “semua ini adalah rahmat Allah.”

Renungkan lah....


P/S: Baju dinner dh disiapkan... will post the before and after pix later....

2 comments:

Chik chuMeLL said...

kurus..??line dancing kn ade..ekeke...bile nk kawin..??ini semua rahmat Allah..hehe..sgt suka artikel itu yer...

Xpin said...

Istilah kurus dh tak berapa penting bagi ku... hehehe... Gemuks rowks... hahahah

Ye betul... Rahmat Allah.... tapi ttp nk kawin... hahahha