Sunday, September 18, 2011

Sesetgh org kata, ppl will never change. Well I say, ppl change IF they WANT to. I've seen that. Been there done that.

Samada seseorg tu nak berubah ke arah baik atau sebaliknya. But as human being yg serba serbi kurang, kita sentiasa la mengharapkn yg pertukaran tu ke arah kebaikan.

Perubahan bole berlaku dimana2 dan pada sesiapa pun. Pertama sekali of course la dgn izin Allah. Tanpa izinNya apa pun xjalan.

Kedua, kita perlu MAHU berubah. Kalau sekadar cakap nk berubah. Air liur je la. Mmg xkemana. Perubahan memerlukan pengakuan dari hati, akal dan perbuatan. Ketiga2 berjalan serentak. Niat saja xcukup. Pikir saja xcukup. Anggota badan dan hati serta akal harus bergabung tenaga mencari perubahan. Bukan senang.

In fact, xde sapa pun kata berubah itu senang. Bukan saja berubah menjadi baik susah. Menjadi jahat pun sbnrnya susah. Bayang kan kalu kita ni mmg selama ini agak baik. Kita nak buat jahat nk bunuh orang misalnya. Org bg kita pisau, adakah kita akan amik dan terus bunuh org? Susah kan? Nak jadi jahat pun perlukan gabungan tenaga hati, akal dan perbuatan.. Apatah lagi perubahan kearah kebaikan.

Selalunya akan ada pendorong atau tulang belakang pd setiap perubahan diri kita. Biasa la, kita manusia biasa. Dan semakin significant nya pendorong itu pada kita, maka makin kuat dan yakin la kita utk berubah. Walaupun sebenarnya kita patut yakin dan kuat kerana Allah. Hehehe. Xpe, sekurang2nya pendorong kita tu akan dpt pahal sbb bantu kita mencari perubahan kearah kebaikan.

For me, Alhamdulilah tgh mengusahakan utk berubah ke arah yg lebih baik dr dulu. So far agak tidak mengecewakan. Dan berharap dpt kekal seperti itu. Terima kasih kepada pendorong saya. Dan saya harap, terus la mendorong saya. Saya jgk sentiasa berdoa agak kita sentiasa mendapat paduan akal, hati dan gerakkan anggota utk berubah ke arah kebaikan.

InsyaAllah.....

0 comments: